De Malossi-krukas voor de 100cc-cilinder bestaat voornamelijk uit twee halve assen, gesmeed uit speciaal staal, bewerkt met behulp van zeer nauwkeurige CNC-machines en vervolgens onderworpen aan een thermochemische behandeling bestaande uit carboniseren, harden en cryogene koeling in stikstof. Dit proces geeft de halve assen een uitzonderlijke hardheid en sterkte, essentieel voor het ondersteunen van het hoge vermogensvermogen dat door de 100cc-cilinder wordt gegenereerd.
De oppervlakken van de krukas worden vervolgens geslepen met behulp van zeer nauwkeurige apparatuur, met name de lagerschalen, die toleranties hebben in de orde van enkele duizendste millimeter (-0.001 mm) en worden gelapt om een uitzonderlijk lage oppervlakteruwheid te bereiken. Dit precisieniveau zorgt voor een soepele werking en minimaliseert wrijving, waardoor de levensduur van de motor wordt verlengd.
De halve assen worden met behulp van speciale apparatuur aan de drijfstangen gemonteerd, wat een uiterst nauwkeurige pasvorm garandeert. De drijfstangen, gemaakt van staal van luchtvaartkwaliteit met behulp van CNC-technologie, worden thermochemisch behandeld om een uitzonderlijke hardheid en karkas-hardingsdikte te bereiken. De oppervlakken van de naaldlagers van de drijfstangen zijn volledig gelapt tot een zeer lage ruwheid, wat de glijding verbetert en de wrijving minimaliseert; om dezelfde reden zijn de drijfstangen uitgerust met specifieke smeerkanalen op de meest belaste plaatsen.
De balans van de krukas is bestudeerd en uitgevoerd om de prestaties van krachtige motoren te optimaliseren, waarbij een dynamische balans tot 16.000 toeren per minuut wordt bereikt. Dit balanceringsniveau zorgt voor een soepele en regelmatige werking, zelfs bij extreem hoge rotatiesnelheden, waardoor de Malossi-krukas ideaal is voor gebruik op topniveau.
De naaldlagers, gemonteerd op de koppeling van de krukas, zijn gemaakt met speciale geprofileerde antitorsierollagers, geselecteerd met toleranties van enkele duizendste millimeter. Het kooitje, gemaakt van staal met een zilveren coating, werkt als een smeer- en slijtvast element, waardoor optimale prestaties worden gegarandeerd, zelfs onder omstandigheden van verminderde smering.